112 v Európskej únií
Vytvorenie jednotného čísla pre tiesňové volania prináša niekoľko výhod. V prvom rade uľahčuje situáciu cudzincom, ktorí sa vďaka nemu dostanú k pomoci v tiesni ľahšie bez toho, aby si pamätali národné tiesňové čísla. Právne predpisy Európskej Únie prikazujú od roku 2003 všetkým členským štátom sprístupniť volania na linku 112 bezplatne z ktorejkoľvek pevnej linky, mobilného telefónu (aj bez SIM karty alebo zadania PIN kódu), alebo verejného telefónu. Tiesňová linka je dostupná 24 hodín denne. Jednotné tiesňové telefónne číslo sa začalo používať v roku 1991, dnes existuje v celej Európskej Únii, aj v niekoľkých krajinách mimo nej.
O linke 112 sme informovaní lepšie ako je priemer v EÚ
BRATISLAVA 10. februára (WEBNOVINY) - Slováci sú o tiesňovej linke informovaní lepšie než je európsky priemer - linku 112 pozná viac ako polovica občanov SR a 38 percent vie, že toto číslo môže použiť v celej Európskej únii. Vyplýva to z prieskumu Eurobarometer, ktorý každoročne robí Európska komisia. Aj keď možno volať na linku 112 z ktoréhokoľvek miesta EÚ bezplatne, podľa výsledkov prieskumu spôsobuje občanom krajín EÚ problémy jazyková bariéra. V súčasnosti je linka okrem oficiálneho jazyka funkčná v angličtine v 21 členských štátoch EÚ, v nemčine v 12 a vo francúzštine v 11 členských štátoch EÚ. Na Slovensku komunikujú operátori po slovensky, anglicky, maďarsky, nemecky, rusky a poľsky. Iba jeden zo štyroch Európanov vie, že číslo, vďaka ktorému možno zachrániť život, existuje aj v ostatných členských štátoch. S jazykovými ťažkosťami sa stretla takmer tretina volajúcich na číslo 112 v krajine, ktorá nebola ich domovskou krajinou. EK dnes spoločne s Európskym parlamentom a Radou vyhlásila 11. február za Európsky deň čísla 112. Chce tak zvýšiť informovanosť o čísle 112 a podnietiť vnútroštátne orgány k posilneniu jazykových mutácií linky. Podľa Eurobarometra počas uplynulých piatich rokov využila linku 112 štvrtina občanov EÚ. Najviac ľudí - až 53 percent - telefonovalo na tiesňové číslo z pevnej linky. Na európske číslo tiesňového volania 112 môžu občania telefonovať od roku 1991. Právne predpisy EÚ už desať rokov zaväzujú členské krajiny k zabezpečeniu bezplatného volania. Od roku 2003 musia telekomunikační operátori poskytovať záchrannej službe informácie o polohe volajúceho, aby bolo možné včas lokalizovať a nájsť obete nehôd. Členské štáty EÚ musia takisto zvyšovať informovanosť občanov o čísle Zatiaľ čo číslo 112 dopĺňa existujúce národné čísla tiesňového volania, Dánsko, Fínsko, Holandsko, Portugalsko, Švédsko a najnovšie aj Rumunsko povýšili 112 na svoje hlavné národné číslo tiesňového volania. Agentúru SITA informoval tlačový tajomník zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Roman Schönwiesner.
Zdroj: SITA
Užitočné linky:
112 : The European emergency number
Európa - portál Európskej únie
European Civil Protection - Single European emergency call number 112
DG SANCO - the European Commission's Directorate General for Health and Consumers sponsors a project that, among other things, will deal with stregthening Emergency Medical Services, including promotion of 112.
EENA - the European Emergency Number Association is a non-profit organisation working to promote the knowledge and efficient use of 112.